Пропускане към основното съдържание

Виктория Кейбашиева: Мерак и чест трябват - тогава човек има достойнство!

Макар и медия, показваща случващото се в област Хасково, "Родопски глас" трябва да отговаря напълно на името си, пряко свързано с най-обширната българска планина, родила Момчил юнак и митичния певец Орфей. Днес ще ви отведем в Западните Родопи, в китното българско градче Костандово, Пазарджишка област. Със сигурност сте го посещавали - я на път за Балканската СПА столица Велинград, или за прословутия мамут от Палеонтологичното находище в с. Дорково. Но, оказа се, Костандово не е само транзит за туристи. Именно тук се срещнахме с едно момиче, което е само на 19, но е възпитано в изконните родови и трудови ценности. Макар да учи в големия град, тя говори с гордост за родния си дом, а любимото и занимание е...семейната овцеферма, в която всеки ден е на служба. И открито признава, че не може без връзката си с овцете. Срещаме ви с Виктория Кейбашиева. Преди няколко седмици тя гостува в предаване на една от националните медии, откъдето всъщност разбрахме за нея и за семейната овцеферма. Вики е завършила гимназиалното си образование в СПА столицата Велинград, а понастоящем е студентка в Университета по хранителни технологии в Пловдив. Носител е на стипендия на Асоциацията на хотелиерите във Велинград. Освен с фермата, тя се занимава и с народна музика. За труда като начин на живот, за любовта към всичко българско и родно - чуйте от самата нея:

Здравей! Представи се на нашите читатели.

Здравейте и благодаря за поканата!

Казвам се Виктория, на 19 години, родена съм и живея в град Костандово, област Пазарджик. Тук живея с баща ми Емил и майка ми - Валя, имам и две по-малки сестри. Заедно със семейството ми отглеждаме около 1000 овце - с трудчестност и упоритост. Отглеждаме сакарска и местна порода овце. При нас отглеждането на животни се предава от поколение на поколение. Някога моят прадядо е отглеждал животнислед това дядо ми и с течение на времето баща ми от малък покрай дядо ми е започнал да помага и да се занимава с тях. Така постепенно, с всеки изминал ден, животните се увеличават. Това ни е поминъкът. Затова и аз съм плътно до семейството си и заедно ще вървим само напред и нагоре! Никой не ни е поднесъл нищо наготово - ние обичаме да работимда си изкарваме хляба с честен трудзащото точно тогава той е най-сладък. Както са казали старите хора: „Работата краси човека“.

Разбрахме за теб от телевизионния екран, където всички, които са те гледали, видяха онази любов към българското и родното, която не всеки млад човек в днешно време би могъл да усети, и най-вече любовта към поминъка и труда. Знаем, че в Западните Родопи овцевъдството е основен поминък, но как той се превръща в част от живота на един млад човек?

Даточно така! Закърмена съм не с майчино, а с овче мляко...(смее се; бел.ред.). Когато съм се родила, баща ми е очаквал да се появи момче на бял свят. Е да, но еточе момиче излязло….И до ден днешен баща ми ме нарича моето мъжко момиче. А за любовта към българското и родното - нея трябва да я усетиш, да я почувстваш, да бъде вътре в тебда ти е на душата, да ти бъде тръпката. И най-вече нямаш ли мерак - нищо не става!

Мерак  и чест трябват - тогава човек има достойнство. За съжаление, все повече стават хората, поне според мен, които не обичат да работят. Да,  всеки иска бързите и лесни пари, но парите не са всичко. Баща ми  казва, че здравето е най-важнозащото когато човек е здрав, той е способен да направи всичко. И тук, ако ми позволите, ще кажа, че моите най-големи вдъхновители са моите родители. Горда съмче съм тяхно детеТе ми помагат с всичко и ме изградиха като човек. Помогнаха ми да стана независима и силна личност, възпитават ме с почтеност и доброта в сърцето. Благодаря ви, мои незаменими герои! Обичам ви!(обр. към родителите си, бел.ред.)

Какво е за теб комуникацията с животните? Има ли нещо, което само истински свързаният с тях може да разбере?

Комуникацията е, както при хората, но не говорят смислово, само с жестове. И само човек, който е закърмен с любовта към тях, ще ги разбере. Баща ми познава всичките 1000 овце. Когато някое животно се чувства зле, баща ми с един поглед разбира какво му е. А и ние сме притеснени заедно с животните в такива ситуации. А по Нова  година, когато започне агнилната кампания, денонощно си с овцете – дремнеш час-два и...толкова. Има дникогато баща ми не спи по цели месеци, за да изягни овцете, да ги наблюдава и да ги слуша. Не може да заспи, ако не ги чуе.

Знаем, че Велинградският район е изключително посещаван от туристите, в добавка бих казал и Плиоценския център в с. Дорково, така че със сигурност родното ти Костандово се превръща, макар и като транзит, в зона, през която минават туристи. Идвали ли са туристи в овцефермата, и можеш ли да ни разкажеш интересна история с тях – как те възприемат това, което правите?

Идвали са различни хора, повечето такива като нас - овцевъдиживотновъди. Но и всеки един турист е добре дошъл в нашата овцеферма. Все още не сме посещавани от туристи, но занапред ще се радваме. След предаването по телевизията много хора идваха да видят истина ли е всичко това, което са видели - как младикрасиви и работливи момичета като нас все още се занимават с животновъдствотокоето почти е на изчезване.

Ти си учила в Музикалното училище в Широка лъка, което знаем, че заедно с това в Котел е сред най-добрите в България. Разкажи ни как попадна там и какво ти даде музикалното образование там?

Аз обожавам да пея български народни песни, най-вече родопски. Реших да се запиша в НУФИ Широка лъка след 7. клас, но нещата не се получиха - бях доста малка, неделена от семейството. В 8. клас пробвах пак и ме приеха с Отличен 5,94.  Но отивайки там, аз не можех да издържа без семейството си, най-вече без животинките си. Стоях близо седмица там, отказвах да спя, да ям... На първия учебен ден всички се радваха, че ще учат в едно от най-добрите училища в страната, а аз...плачех(смее се, бел.ред.).Всеки ден звънях вкъщи и дори заплаших, че не дойдат ли да ме приберат – тръгвам пеша! Сега вече осъзнавам, че изгубих много там – приятели и добро образование, което щеше да ми отвори много врати. Но...всяко зло - за добро. Продължих гимназия във Велинград и я завърших успешно. 

Сега учиш в Университета по хранителни технологии в Пловдив. Защо избра точно хранителната промишленост и натам ли ще е развитието ти в бъдеще?

Да, сега съм студентка първи курс там и изучавам „Технология и качество на храните“. Тъй като със семейството ми искаме да разработим собствена мандра, реших да се насоча към специализиране в областта „Мляко и млечни продукти“. Не съм спряла да се занимавам обаче и с народната музика. В момента съм  ученичка на една много добра българска народна певица - Мария Каралилова. С пеенето е свързана детската ми мечта, наистина искам да стана народна певица след време.

Не мога да не попитам успя ли да те промени големия град и къде е мястото на Костандово и овцефермата в целия динамичен студентски живот? Остава ли време за тях?

Когато имаш желаниевинаги ще намериш време за това, което обичаш. Тъй като сега сме на онлайн обучение, съм си във вкъщипомагам на родителите си с всичко, но винаги остава време и за ученето. Когато за първи път дойдох в големия град, не се чувствах на място, всичко ми беше чуждо. Но...свиква се - искам да накарам родителите ми до се гордеят с мен!

Колегите ти сигурно знаят с какво се занимаваш в родното ти градче? Как те приемат това, какво ти казват, тъй като за един съвременен човек от голям град това би било нещо необичайно?

Колегите ми все още не са запознати, но не мисля, че това би било проблем. И аз съм човек като всички останали. Да, запознах се с доста хора, вече имам изградени приятелства в Пловдив. Това, което правя, не е нещо, от което да се срамувам.

Кажи ми честно – може ли според теб един кореняк пловдивчанин например да гледа овце на село. Трудно ли се приспособява градския човек към живота на село?

Няма нищо невъзможноно все пак това е въпрос на личен избор. Не казвамче ще бъде лесно - изискват се доста усилия и умения и много хъс. Овцете са много умни животни, стига да можеш да разбираш какво ти говорят. Животът на село дава смисъл и стойност, защото е истински! Там намираш чистия въздух, природата, спокойствието и тишината. Тук сам си произвеждаш храната, опитваш вкуса на истинското овче мляко и сиренекашкавалмесо. Без консерванти и оцветители - истинска храна!

Животът на село е качествен живот, който е по вкуса и по джоба на всеки, който си го е поставил за цел. Ако обичаш животните и се грижиш за тях, те напълно ще ти се отблагодарят.

Тази любов, която изпитваш към животните, поне за мен, е еквивалент на силната връзка към родния край. За теб такова място са Западните Родопи. Какво е за теб планината?

Планината притежава огромна, истинска сила. Когато си в планината, разбирашче си се измъкнал от мръсния въздух, от градския шум и от топлия климат. Когато чуваш гласчетата на всички животинки в нея, ти все едно си в рая - иска ти се да запаметиш всеки един звук. Влюбваш се в красивата и чиста природа, отпиваш от изворната вода... Трябва да отидеш да видиш и да усетиш планината. Когато се качваме на планината с нашите животинки, те са с около 100 чана общо. И ти чуваш уникалната, най-българска мелодия – Чановете!

Отживелица ли е в днешно време овцевъдството в България и изобщо има ли бъдеще днес то?

Овцевъдството е един от традиционните подотрасли на земеделието в България. То не е лек сектор и не всеки е склонен да се занимава с него, тъй като работата е тежка, няма почивен ден.  Броят им у нас сега наистина е по-малък, възрастните хора обичат селския мъдър живот, истинският живот. А сега, в днешно време, животновъдите са все по-малкоТруден занаят е товане можем да кажемче е кой знае колко доходен, но все пак си е поминък. Това, което вземеш, го влагаш пак в животните. И тъжно е, че този труд не е високо заплатен, оттам и високо оценен у нас, това кара хората да търсят и по-лека работа. Вярвам, че в бъдеще ще има и млади хора, отдадени на животните. Хора, които обичат и ценят труда си.

Какво би казала на всички онези, които след установяване в големия град, постепенно започват да бягат от корените си?

Няма нищо по-ценно от родното, от семейното гнездо. Никога не забравяйте откъде сте тръгнали и кой ви е помогнал, за да стигнете до там, където сте сега.

След Пловдив, накъде?

След завършването ми в Университета по хранителни технологии(успешно надявам се.) обмислям да запиша магистратура в Пловдивски университет "Паисий Хилендарски" с музикална педагогика. И ще остана в родния край, независимо колко ми е харесал Пловдив. Искам да се прибера в бащината си къща, за да усетя вкуса на онзи селски, но чист и истински  живот. 

И за финал.. за какво мечтаеш?

Мечтата ми е да се да се реализирам в областта на народната музика. Искам да пея в някой народен ансамбъл. От фермерството никога няма да се откажа! Иска ми се да опитам в предаването Фермата 7 и да покажа тамче и жените са силни, редом с мъжете. Мечтая да успеем и с нашата семейна мандра, в която да върнем вкуса на истинското мляко, на истинското овче сирене, кисело мляко и кашкавал. Но най-важното - да бъдем живи и здравизащото здрав ли е човек, всичко ще постигне. Бъдете здрави и вие!

Благодаря ти за този разговор! Желая ти успех!

Благодаря и аз.

Интервюто взе ДОБРОМИР ЗАФИРОВ

Коментари

Популярни публикации от този блог

Таня Кашева: „Клетва“ на Антон Атанасов трябва да служи за пример на народните избраници!

Преди време в Интернет в идях обява, че на 15.06.2021 г . Антон Атанасов ще си бъде в Хасково и който има желание, може да си закупи екземпляр от новата му книга „Вяра до кръв“ ( 2020 ). Не го познавах лично, но му писах под обявата, че искам да си закупя книгата. Изненадата ми беше голяма, когато пред мен застана едно деветнадесетгодишно момче. Почти дете. Усмихнато и слънчево! Подари ми своите две книги и ми каза, че нас ни свързва село Тънково. Това е родното ми село. Оказа се, че и двамата сме от най-красивото село на света. А това е прекрасно ! На книгата си „ Мъка по България “ ( 2018 ) Антон Атанасов написа за мен: „ На Таня Кашева! С уважение и признателност към творческия ѝ труд ! Хасково , 15.06.2021 г.“ Прибрах се вкъщи и се загледах в заглавията на книгите – „ Мъка по България “ и „ Вяра до кръв “ . Много сериозни заглавия, като се има предвид, че техният автор е само на деветнадесет години. А когато е издал своята книга „ Мъка по България “, е бил на

А. Атанасов: С творчеството си Таня Кашева успява да ни убеди, че надежда винаги има!

Надежда винаги има!   Таня е добра поетеса и е един от малкото хора, за които с ръка на сърцето мога да кажа, че са крепители на позитивното ми мнение за света, в който живеем. Тя е лишена от завист и се е доказала като творец, който умее да признава успехите на другите и искрено се радва за тях. Макар че не я познавам от много отдавна, я чувствам близка, тъй като и двамата сме свързани с корена си, произлизащ от село Тънково, и се гордеем с него. Преди няколко години се срещнахме и си разменихме книги – тя ми подари две от общо трите си стихосбирки – „Рой светулки“ (1992) и „Сълза за вчера“ (2020). Те са различни по обем, но успяват да защитят причината, поради която са издадени. Според мен „Сълза за вчера“ е по-добрата, тъй като съдържа поуките, които Таня е научила от житейския и творческия си път през последните няколко десетилетия. Голяма част от темите в „Рой светулки“ присъстват и тук, но са развити и надградени. Придадени са им някои нови интерпретации, но и е запазена същн

На днешния ден... Умира Капитан Петко войвода

На днешния 7 февруари през 1900 г. от този свят си отива Капитан Петко войвода . Капитан Петко войвода е български хайдутин и революционер, посветил живота си на освобождението на беломорските българи и обединението им с България. Защитник на Родопите, борил се за свободата на потиснатите в Османската империя, без значение на тяхната вяра и народност – християни, мюсюлмани, българи, гърци, турци. Роден е на 6/18/ декември 1844 г. в българското село Доганхисар, Беломорска Тракия. Турците убиват брат му Матю и братовчед му Вълчо. На 6 май 1861 г. излиза като предводител на чета хайдути в гората, за да мъсти. Скоро момчетата ликвидират убийците на Матю и Вълчо и главния виновник бахшибейския чифликчия Мехмед Кеседжи бей. При село Бахшибей разбиват местната турска потеря. След още две успешни битки, четата им става легендарна. Привлечен от гърците за борба срещу Турция, през 1864 г. напуска Беломорието и пристига в Атина, след което заминава за Италия. В началото на 1866 се среща с