Пропускане към основното съдържание

Как Тополовград стана дом за бежанците от Тракия и Македония

Тази седмица рубриката „Любопитно от областта“, инициирана от Областния управител на област Хасково д-р Стефка Здравкова, ще ви отведе в община Тополовград и ще ви разкаже как градът изцяло променя населението си и се превръща в основен център за бежанци от Тракия и Македония.

През втората половина на ХIХ век и в началото на ХХ век населението, обитаващо района на Кавакли(Тополовград), е предимно от гърчеещи се българи. Смята се, че гръцкият културен модел започва да действа от Козлуджа (Орешник) и Кавакли, където има гръцки преселници, които с помощта на одринското гръцко духовенство поставят основите на развитието на гъркоманството в района. В тези селища езикът на южните ни съседи от пазарите и търговията постепенно навлиза и в семействата и създава гръкоезично население от български произход, по-късно наречено от Невена Даскалова-Желязкова – кариоти. По това време гръкоманският начин на живот става престижен модел за подражание, а гръцкият език – основен за региона.

В края на XIX век в Кавакли се оформя елит, който застава начело на общността, съставен от едни от най-богатите и влиятелни фамилии: Влайкидис, Алтънчо, Папазоглу, Мосхидис, Ралидис и др. Тези семейства извършват широка благотворителна дейност, подпомагайки църквите, училищата и бедните семейства. Това морално-икономическо поведение дава резултат и в северен Сакар и южните склонове на Манастирските възвишения добрият житейски пример се превръща за мнозина в начин на живот. Вследствие на всичко това основното местно население се самоопределя като гърци.

В резултат на дългогодишното противопоставяне между Българската екзархия и гръцките духовници, защитаващи интересите на Цариградската патриаршия, в периода между 1906-1911 г. започва първата изселническа вълна на гръкоманите от България в Гърция. Независимо от значителната бежанска вълна от 1906-1907 г. Кавакли си остава най-гръкоманският град в Княжество България. Бежанците от първата изселническа вълна са настанени в района на Лариса, Трикала, Кардица и Волос в Тесалия, защото по това време там е гранична територия с Османската империя. През периода 1906-1914 г. от района има изселвания на около 2500 семейства, а в периода между 1923-1926 г. се изселват останалите около 5000 семейства в Гърция. През втория период до 1 юни 1923 г. има подадени само 197 декларации на самоопределили се като гръцки семейства от цялата страна, желаещи да се изселят. След 1 юли 1923 г. броят им непрекъснато нараства и през 1924 г. всички гъркомани от Кавакли подават декларации за изселване. Според сведения това се дължи на примамливите предложения за къщи и земи, които гръцкото правителство отправя към гърчеещите се българи. Същата година си тръгват над 200 семейства, а на тяхно място пристигат 170 семейства българи, бежанци от Тракия и Македония.

Изселването от Каваклийския район приключва масовия си характер през есента на 1926 г. По това време, вследствие на Междусъюзническата и Първата световна война, хиляди хора от Тракия и Македония са принудени да изоставят домовете си и да търсят спасението си в България. Те намират своя нов дом и в Кавакли и по този начин Тополовград се превръща в града с най-много бежанци в България - почти 100%.

Въпреки гръцкото си самоопределение, до средата на 60-те год. на ХХ в. българските изселници в Гърция живеят изолирано в отделни махали, а бракове извън общността са изключение. Днес част от тях са наричани от по-възрастните местни гърци „бугареши“. Съществуват и други белези, по които потомците на тези фамилии могат да бъдат разпознати. Сукманите на жените приличат на българската народна носия. Също така в своите фолклорни състави кариотите свободно използват гайдата, която е специфичен инструмент за българската общност в тази част на Европа.

Коментари

Популярни публикации от този блог

Дни на студентската поезия и проза - 2024, трето издание

    В края на август и началото на септември месец в град Хасково и село Въгларово се проведоха Дните на студентската поезия и проза. На тазгодишното издание на Дните бяха поканени да участват лауреатите от Националния литературен конкурс ,,Проф. д-р. Асен Златаров - Аура". В периода 30, 31 август и 1 септември студентите имаха възможността и голямото удоволствие да се запознаят с нови хора, да творят и да обменят опит с вече утвърдени творци от Хасково и областта. Лауреати на Третите дни на студентската поезия и проза са: Виктор Чулев, Мария Червенакова, Айлин Гюджен, Добромир Зафиров, Елис Мюмюн, Гергана Йорданова, Вера Божилова и Ивайло Николов. Произведенията на участниците бяха оценени от жури в състав: Анелия Черкезова - председател на журито, Ева Гочева - член, Боян Боев - член. Ден 1:   Първият   ден беше наситен с много положителни емоции. Открито беше третото издание на Дните на студентската поезия и проза в град Хасково и в село Въгларово. Разходката ...

На днешния ден... Умира Капитан Петко войвода

На днешния 7 февруари през 1900 г. от този свят си отива Капитан Петко войвода . Капитан Петко войвода е български хайдутин и революционер, посветил живота си на освобождението на беломорските българи и обединението им с България. Защитник на Родопите, борил се за свободата на потиснатите в Османската империя, без значение на тяхната вяра и народност – християни, мюсюлмани, българи, гърци, турци. Роден е на 6/18/ декември 1844 г. в българското село Доганхисар, Беломорска Тракия. Турците убиват брат му Матю и братовчед му Вълчо. На 6 май 1861 г. излиза като предводител на чета хайдути в гората, за да мъсти. Скоро момчетата ликвидират убийците на Матю и Вълчо и главния виновник бахшибейския чифликчия Мехмед Кеседжи бей. При село Бахшибей разбиват местната турска потеря. След още две успешни битки, четата им става легендарна. Привлечен от гърците за борба срещу Турция, през 1864 г. напуска Беломорието и пристига в Атина, след което заминава за Италия. В началото на 1866 се среща с ...

Таня Кашева: „Клетва“ на Антон Атанасов трябва да служи за пример на народните избраници!

Преди време в Интернет в идях обява, че на 15.06.2021 г . Антон Атанасов ще си бъде в Хасково и който има желание, може да си закупи екземпляр от новата му книга „Вяра до кръв“ ( 2020 ). Не го познавах лично, но му писах под обявата, че искам да си закупя книгата. Изненадата ми беше голяма, когато пред мен застана едно деветнадесетгодишно момче. Почти дете. Усмихнато и слънчево! Подари ми своите две книги и ми каза, че нас ни свързва село Тънково. Това е родното ми село. Оказа се, че и двамата сме от най-красивото село на света. А това е прекрасно ! На книгата си „ Мъка по България “ ( 2018 ) Антон Атанасов написа за мен: „ На Таня Кашева! С уважение и признателност към творческия ѝ труд ! Хасково , 15.06.2021 г.“ Прибрах се вкъщи и се загледах в заглавията на книгите – „ Мъка по България “ и „ Вяра до кръв “ . Много сериозни заглавия, като се има предвид, че техният автор е само на деветнадесет години. А когато е издал своята книга „ Мъка по България “, е бил на...