Пропускане към основното съдържание

А. Атанасов: Въпреки всички страдания, героят на Алберт не се предава и обича отново и отново...

Любов на преспи в душата да копаеш, но да нямаш на кого да я дадеш...

Пред мен е „Сърце за продан“ (2020). Това е втората книга на моя скъп приятел и колега по перо Алберт Димитров, с когото мисля, че доста често свирим в една тоналност – и като думи, и като действия. За първи път си позволявам да погледна рожбата на някой близък до мен човек чисто литературно. Причините може би са много, но една от тях със сигурност е, че Алберт вече за втори път ни показва отпечатани част от трудовете си. Само година след като издаде дебютната си стихосбирка „Неизплакани думи“ (2019), този млад човек, родом от Момчилград, живеещ в Хасково и учещ във Виена, отново заявява себе си на поетичната сцена – ясен знак за цялата пишеща общност, че продължава да твори, а от това няма нищо по-ценно. 

Стихосбирката си Алберт посвещава на всички, които са му пожелали да издаде втора книга, както и на онези, без чиято помощ тя е нямало да бъде факт. Тук е моментът да се каже, че „Сърце за продан“ се реализира с финансовата подкрепа на община Хасково (по програма за подпомагане на младежките дейности) и се разпространява напълно безплатно.

Името на книгата не е избрано случайно. Още в предговора разбираме, че така се казва една от включените творби, която е любима на автора. Въпреки това, той не я поставя на първо място, така както е, например, в стихосбирката на Христо Смирненски „Да бъде ден!“. Според мен желанието му е да ни покаже още с първия си стих, носещ името „Бъди“, че не всичко е изгубено и надежда ще има винаги, докато светът съществува.

Във втората си стихосбирка Алберт отново е включил тридесет и пет стихотворения. Макар да има няколко на друга тематика, основен акцент в тях е любовта. Четейки ги, си мисля, че ако авторът е роден на 18 февруари и е зодия „Водолей“, то лирическият му герой е представител на зодиакалния знак „Близнаци“. Неговата същност е раздвоена, у него се борят два Аз-а, но той не е лицемер – винаги следва принципите си, обича силно и завинаги и е ясно, че това е причината, за да страда. Ако се върнем назад в историята, аз бих сравнил героя на Алберт с древните персийски божества Ормузд и Ариман. Те представляват Доброто и Злото и са във вечна борба помежду си. На тях ми напомня случващото се в „Сърце за продан“. Различните творби представят различни гледни точки, които обаче произлизат от съзнанието на един човек. Някои ни показват вярата, мечтите и любовта, докато други точно обратното – безверието и разбитото сърце. Това са два свята, воюващи за надмощие помежду си. Първият е символ на надеждата. В него е уютно и топло, място е на идеали, стремежи и копнежи. Всеки може да намери сродната си душа и с нея да изживее най-висшето чувство на света. В другия няма как това да се случи. Той е фалшив, измамен, в него битуват лъжите и отчаянието. Хората са лицемерни. Те не са верни и са без ценности – превърнали са живота си в един маскарад. Прадедите на днешните иранци са вярвали, че всяка година е добра или лоша в зависимост от това дали Ормузд или Ариман е надделял във вечната борба. За книгата на Алберт не може да кажем същото. Въпреки всички страдания и мъки, въпреки провалените връзки и изгубените любими, неговият лирически герой не се предава. Той вижда любовта като „вреден навик“, но не спира да опитва. Готов е да прости на възлюбената си и да продължат заедно по пътя напред.

Повечето от творбите са адресирани към любимата. Описвана е като божество, за което да се живее. За лирическия герой на Алберт тя е „прекрасна и с нежни коси“, но и „твърде хубава, за да е негова“. Някъде търсена, другаде гонена, заради самата нея, заради грешките и фалша ѝ... Думата ѝ е дадена само веднъж – в стихотворението „Лъжи“. Готова е да го обича, обещава му, че ще е винаги до него, но накрая го излъгва и си тръгва като много други.

Това е съдбата на героя на Алберт – тежка и изпълнена с много загуби. Важно е обаче, че той не предава себе си и е готов да се влюбва отново и отново, защото не иска много, а едни копнеещи очи, „само мила радостна усмивка“ и „топли милващи ръце“.

Коментари

Популярни публикации от този блог

Таня Кашева: „Клетва“ на Антон Атанасов трябва да служи за пример на народните избраници!

Преди време в Интернет в идях обява, че на 15.06.2021 г . Антон Атанасов ще си бъде в Хасково и който има желание, може да си закупи екземпляр от новата му книга „Вяра до кръв“ ( 2020 ). Не го познавах лично, но му писах под обявата, че искам да си закупя книгата. Изненадата ми беше голяма, когато пред мен застана едно деветнадесетгодишно момче. Почти дете. Усмихнато и слънчево! Подари ми своите две книги и ми каза, че нас ни свързва село Тънково. Това е родното ми село. Оказа се, че и двамата сме от най-красивото село на света. А това е прекрасно ! На книгата си „ Мъка по България “ ( 2018 ) Антон Атанасов написа за мен: „ На Таня Кашева! С уважение и признателност към творческия ѝ труд ! Хасково , 15.06.2021 г.“ Прибрах се вкъщи и се загледах в заглавията на книгите – „ Мъка по България “ и „ Вяра до кръв “ . Много сериозни заглавия, като се има предвид, че техният автор е само на деветнадесет години. А когато е издал своята книга „ Мъка по България “, е бил на

А. Атанасов: С творчеството си Таня Кашева успява да ни убеди, че надежда винаги има!

Надежда винаги има!   Таня е добра поетеса и е един от малкото хора, за които с ръка на сърцето мога да кажа, че са крепители на позитивното ми мнение за света, в който живеем. Тя е лишена от завист и се е доказала като творец, който умее да признава успехите на другите и искрено се радва за тях. Макар че не я познавам от много отдавна, я чувствам близка, тъй като и двамата сме свързани с корена си, произлизащ от село Тънково, и се гордеем с него. Преди няколко години се срещнахме и си разменихме книги – тя ми подари две от общо трите си стихосбирки – „Рой светулки“ (1992) и „Сълза за вчера“ (2020). Те са различни по обем, но успяват да защитят причината, поради която са издадени. Според мен „Сълза за вчера“ е по-добрата, тъй като съдържа поуките, които Таня е научила от житейския и творческия си път през последните няколко десетилетия. Голяма част от темите в „Рой светулки“ присъстват и тук, но са развити и надградени. Придадени са им някои нови интерпретации, но и е запазена същн

На днешния ден... Умира Капитан Петко войвода

На днешния 7 февруари през 1900 г. от този свят си отива Капитан Петко войвода . Капитан Петко войвода е български хайдутин и революционер, посветил живота си на освобождението на беломорските българи и обединението им с България. Защитник на Родопите, борил се за свободата на потиснатите в Османската империя, без значение на тяхната вяра и народност – християни, мюсюлмани, българи, гърци, турци. Роден е на 6/18/ декември 1844 г. в българското село Доганхисар, Беломорска Тракия. Турците убиват брат му Матю и братовчед му Вълчо. На 6 май 1861 г. излиза като предводител на чета хайдути в гората, за да мъсти. Скоро момчетата ликвидират убийците на Матю и Вълчо и главния виновник бахшибейския чифликчия Мехмед Кеседжи бей. При село Бахшибей разбиват местната турска потеря. След още две успешни битки, четата им става легендарна. Привлечен от гърците за борба срещу Турция, през 1864 г. напуска Беломорието и пристига в Атина, след което заминава за Италия. В началото на 1866 се среща с