Пропускане към основното съдържание

145 години от обявяването на София за столица

 


 За София

Първото писмено свидетелство за града е от II век пр. Хр., когато той е главен град на един от тракийските народи. Той се превръща в един от главните опорни центрове на Римската империя на Балканите и през IV век служи за временна резиденция на няколко императори. Градът запазва значението си и през Средновековието, а след XV век преживява нов разцвет, като една от главните логистични бази в тила на Османската империя при нейните военни кампании в Централна Европа. С военното отслабване на Империята от края на XVII век София също запада и през следващите две столетия населението му намалява а много сгради са занемарени или изоставени. През 1879 година, малко след Освобождението на България, градът става столица на новата държава и през следващите десетилетия бързо се разраства. Днес София е основен административен, индустриален, транспортен, културен и образователен център на страната.

Градът има хилядолетна история. Древните неолитни селища и израсналият от тях тракийски град, възникнал около запазените и днес термални извори, е наречен по-късно от римляните Сердика. Римският император Константин Велики планирал да го обяви за източна столица на империята. Поради стратегически причини - липсата на излаз на море, тази чест в крайна сметка се паднала на Византион, който бил кръстен Константинопол. След смъртта на императора християнската църква изпада в криза, което е повод за свикване на втория вселенски събор, проведен през 343 г. в Сердика. Вероятното място на заседанията по време на събора е старата църква „Света София“, където днес има музеен комплекс.

 

През IX век, по времето на управлението на българския хан Крум, Сердика вече е позната като Средец. Името има славянски произход, а крепостта постепенно се утвърждава като важно военно, политическо и културно средище на обширната средновековна българска държава. Градът е известен още с името Триадица през XI и XII век в рамките на Византия. През XIII и XIV век Средец се издига в икономическо и културно отношение и отново е оживен търговски център.

 

Сегашното име на София е отбелязано в официален документ през 1382 г. Градът носи името на „Св. София“, което на старогръцки език означава „Премъдрост Божия“. Едноименната църква от V-VI век е сред най-старите християнски храмове, запазени до днес. Тя е била надграждана няколко пъти, но неизменно е била част от градския облик.

 

На 3 април 1879 г. София е обявена за столица на България по идея на Марин Дринов, възрожденски историк и филолог, министър на народното просвещение и духовните дела по време на Временното руско управление на България (1878-1879). Градът е осмата по ред столица в историята на България.

 

 



Гербът на столицата е създаден заради участието на България в Световното изложение в Париж в началото на XX век. На 29 март 1900 г. Софийското градско общинско управление приема проекта на художника Харалампи Тачев.

 

През 1911 г. художникът прибавя девиза „Расте, не старее“, като по-късно през същата година той е обновен и става „Расте, но не старее“.

 

Седемнадесет години по-късно Тачев дооформя герба с лаврови клонки. През 1974 г. Иван Радев добавя петолъчка и стилизира герба съобразно тогавашните изисквания на социалния строй в страната.

 

Църковният празник „Св. мъченици Вяра, Надежда, Любов и тяхната майка София“, който се отбелязва на 17 септември, става официален празник на София с решение на Столичният общински съвет от 25 март 1992 година. Преди това, от пролетта на 1979 празникът на града се е отбелязвал на 3 април.


·      Някои от най-знаковите места в столицата

·       Храм-паметник „Св. Александър Невски“

Катедралата „Св. Александър Невски“ е не само най-голямата забележителност в столицата, но и духовното ядро на града – притегателен център както за чуждестранните туристи, така и за всички българи и православни християни.

 

Катедралният храм е построен между 1882 и 1912 г. с дарения от целия народ в памет на загиналите руски войници в Руско-турската война, довела до Освобождението на България след близо 5 века турско владичество. Десетилетия наред след построяването си, катедралният храм е бил най-високата сграда в София, като позлатените му кубета се издигат на височина 45 м., а камбанарията – на над 50 м. Това е вторият по големина православен храм на Балканите след катедралата „Св. Сава“ в Белград и може да побере до 5000 души.


·       Църквата „Света София“

Впечатляващата църква „Св. София“ е най-значимият паметник на раннохристиянската архитектура в България. Предполага се, че възрастта ѝ е над 1500 години.

 

Църквата се намира в непосредствена близост до катедралата „Св. Александър Невски“. В интерес на истината църквата няма никаква украса външно, но макар и със семпъл екстериор, изглежда впечатляваща и хармонична.

 

Някога „Св. София“ се е намирала извън границите на Древна Сердика, на висок хълм и още тогава е била впечатляваща за жителите и гостите на града, защото се е виждала отдалеч. Доста интересен факт е, че съвременното име на столицата идва точно от това на древната базилика. Още през 14-ти век градът неколкократно е споменаван с името София, което в последствие измества догава приетото за официално име Средец.


·       Ларгото и Антична Сердика

„Софийското Ларго“ се намира в сърцето на София и е комплекс от сгради, построени през 50-те години с цел да се създаде нов представителен център в столицата. Ларгото обхваща сградите на Президентството, Министерския съвет, ЦУМ, МОН, както и хотел „Балкан“, които са идеален пример за класическата социалистическа архитектура от средата на миналия век и са една от основните забележителности в столицата.

 

Под Ларгото обаче се крие истинското богатство на столицата – Антична Сердика, част от която е разкрита, консервирана и изложена за посетители. В подлеза между Президентството и Министерския съвет може да видите част от крепостните стени на римския град, построен през II в. след новата ера. Може да се разходите и по „Декуманус Максимус“, по която е крачил и император Константин Велики. Част от комплекса, разкрит под бул. Мария Луиза, пък са останки от резиденция и жилищни сгради. За огромно съжаление голяма част от останките от античния град са все още неразкрити или разрушени при построяването на съвременния център на града. Вероятно ако бяха съхранени и експонирани останките на Сердика спокойно биха могли да се сравняват с тези на древен Рим или Атина.



·       Църквата „Света Петка Самарджийска“

Едва ли има софиянец, койт, излизайки от метростанция „Сердика“, да не е обръщал внимание на малката църква в пространството между ЦУМ и площад „Света Неделя“. Това е една от малкото действащи до днес средновековни църкви в столицата. Намира се в сърцето на града и е част от Ларгото. Чист късмет е, че остава цяла при строежа на съвременният градски център през 50-те години, когато редица други древни останки не са пожалени.

 

Доста интересно и в същото време спорно е твърдението , че именно в олтара на тази църква е бил погребан Апостола на свободата – Левски. Основанията за тези твърдения са различни интерпретации на резултати от проведените тук разкопки в началото на миналия век, както и твърдения на извършили погребението, предаващи се от поколение на поколение.

 


·       Площад „Света Неделя“

Площадите са сърцето на градския живот още от древността – място, където хората се срещат и общуват. В Древна Гърция централният площад се е наричал „Агора“, а в Римската империя – „Форум“. Точно толкова сакрално място е площад „Света Неделя“, който е и географският център на града още от римско време. Именно на това място се е намирал форумът на Древна Сердика. Част от колонадата му е открита при строежа на хотел „Шератон“, а северната му фасада е точно под църквата „Света Неделя“. Около самият форум са се намирали доста важни обществени сгради, които днес се намират под околните сгради. Според някои археолози тук се е намирал и дворецът на Константин Велики. В последните години тук продължават да текат археологически проучвания и се разглеждат различни варианти за експонирането им в съвременната градска среда.

 

На площада се намира катедралният храм „Света Неделя“, която става арена на един от най-кървавите терористични актове в историята на България. Куполът на църквата бил взривен, като основна мишена бил цар Борис III, който обаче закъснял за провеждащото се опело в храма. Загиват близо 200 души, а ранените са над 500.


·       Ротондата „Свети Георги“

Ротондата „Свети Георги“ е най-старата запазена сграда в столицата. Намира се във вътрешния двор между сградите на Президентството и хотел „Балкан“. Датирана е от IV в. от н.е., когато император Константин Велики е живял в Сердика. Това е и най-старият храм в града – на повече от 16 века.

 

Първоначалното предназначение на сградата най-вероятно било за римски мавзолей. В последствие, когато християнството станало равноправна религия в империята, ротондата била превърната в баптисерий (място за покръстване на християни). По-късно става православен храм, който е оцелял до наши дни, като по чудо не е бил засегнат от варварските нашествия, нито от османското нашествие по нашите земи, нито от бомбардировките по време на Втората световна война.

 

През османския период ротондата била преустроена в джамия. Казвала се „Гюл джамия“ („Розовата джамия“). Християнските стенописи били заличени с бяла мазилка и на тяхно място били изрисувани мюсюлмански растителни мотиви. Днес именно възстановените стенописи правят ротондата толкова забележителна. Може да се видят стенописи от три епохи, като най-старото запазено до наши дни изображение е глава на ангел.

 


·       „Цар Освободител“ и жълтите павета

„Цар Освободител“ е най-представителният булевард в София, известен със своите жълти павета – един от символите на столицата. Кръстен е на руския цар Александър II, който обявява Руско-турската война, довела до освобождението на България от близо петстотингодишно турско владичество.

 

Още в първите години след Освобождението бил възприеман от софиянци за доста представителен и те с удоволствие се разхождали по него в почивните и празничните дни. На булеварда се намирали двете най-важни сгради – Народното събрание и Царският дворец (днес Национална художествена галерия). Така булевардът естествено се превръща в централна „ос“ и символ на държавната власт. Тук са разположени също Руската църква, Военният клуб, посолства и други важни сгради, а до началото на 30-те години по жълтите павета подрънквал и трамвай. Централно място заема Паметникът на освободителите, намиращ се точно срещу сградата на Народното събрание.

 

Жълтите павета се появяват в началото на 20-ти век, като още при обсъждането какви да бъдат настилките по софийските улици е взето под внимание, че жълтите керамични павета имат доста повече предимства пред каменните. Комисията към общината обаче решава, че те са прекалено скъпи, за да се павират всички софийски улици. В крайна сметка определят жълти павета да има само за централния булевард „Цар Освободител“, заедно с площада около катедралата „Св. Александър Невски“ и още две-три по-централни улици.

 


·       Народен театър „Иван Вазов“

Повече от век Народният театър „Иван Вазов“ служи като храм на българското театрално изкуство. Построен е по проект на виенските архитекти Фердинад Фелнер и Херман Хелмер, и е открит през 1907 г.

 

Това е една от най-красивите и емблематични сгради в столицата. Впечатляващата ѝ фасада е в неокласически стил, а интериорът е с изключително богати орнаменти и живописно оформление по стените и тавана.

 

Всички седалки в големия салон са с червена тапицерия, освен две, които са в жълта. Те са запазени по този начин в памет на две забележителни личности, свързани с Народния театър – писателят Иван Вазов и проф. Иван Шишманов, който издава указа за създаването на театъра – интересен факт, който много малко хора знаят.

 


.



 


Коментари

Популярни публикации от този блог

Таня Кашева: „Клетва“ на Антон Атанасов трябва да служи за пример на народните избраници!

Преди време в Интернет в идях обява, че на 15.06.2021 г . Антон Атанасов ще си бъде в Хасково и който има желание, може да си закупи екземпляр от новата му книга „Вяра до кръв“ ( 2020 ). Не го познавах лично, но му писах под обявата, че искам да си закупя книгата. Изненадата ми беше голяма, когато пред мен застана едно деветнадесетгодишно момче. Почти дете. Усмихнато и слънчево! Подари ми своите две книги и ми каза, че нас ни свързва село Тънково. Това е родното ми село. Оказа се, че и двамата сме от най-красивото село на света. А това е прекрасно ! На книгата си „ Мъка по България “ ( 2018 ) Антон Атанасов написа за мен: „ На Таня Кашева! С уважение и признателност към творческия ѝ труд ! Хасково , 15.06.2021 г.“ Прибрах се вкъщи и се загледах в заглавията на книгите – „ Мъка по България “ и „ Вяра до кръв “ . Много сериозни заглавия, като се има предвид, че техният автор е само на деветнадесет години. А когато е издал своята книга „ Мъка по България “, е бил на

А. Атанасов: С творчеството си Таня Кашева успява да ни убеди, че надежда винаги има!

Надежда винаги има!   Таня е добра поетеса и е един от малкото хора, за които с ръка на сърцето мога да кажа, че са крепители на позитивното ми мнение за света, в който живеем. Тя е лишена от завист и се е доказала като творец, който умее да признава успехите на другите и искрено се радва за тях. Макар че не я познавам от много отдавна, я чувствам близка, тъй като и двамата сме свързани с корена си, произлизащ от село Тънково, и се гордеем с него. Преди няколко години се срещнахме и си разменихме книги – тя ми подари две от общо трите си стихосбирки – „Рой светулки“ (1992) и „Сълза за вчера“ (2020). Те са различни по обем, но успяват да защитят причината, поради която са издадени. Според мен „Сълза за вчера“ е по-добрата, тъй като съдържа поуките, които Таня е научила от житейския и творческия си път през последните няколко десетилетия. Голяма част от темите в „Рой светулки“ присъстват и тук, но са развити и надградени. Придадени са им някои нови интерпретации, но и е запазена същн

На днешния ден... Умира Капитан Петко войвода

На днешния 7 февруари през 1900 г. от този свят си отива Капитан Петко войвода . Капитан Петко войвода е български хайдутин и революционер, посветил живота си на освобождението на беломорските българи и обединението им с България. Защитник на Родопите, борил се за свободата на потиснатите в Османската империя, без значение на тяхната вяра и народност – християни, мюсюлмани, българи, гърци, турци. Роден е на 6/18/ декември 1844 г. в българското село Доганхисар, Беломорска Тракия. Турците убиват брат му Матю и братовчед му Вълчо. На 6 май 1861 г. излиза като предводител на чета хайдути в гората, за да мъсти. Скоро момчетата ликвидират убийците на Матю и Вълчо и главния виновник бахшибейския чифликчия Мехмед Кеседжи бей. При село Бахшибей разбиват местната турска потеря. След още две успешни битки, четата им става легендарна. Привлечен от гърците за борба срещу Турция, през 1864 г. напуска Беломорието и пристига в Атина, след което заминава за Италия. В началото на 1866 се среща с